4 Nisan 2015 Cumartesi

KARALAHANA ÇORBASI


Bizim oralarda yani Ordu taraflarında Karalahanaya 'Pancar' denir. Başlığı atarken kendimi zor tuttum ''Pancar Çorbası'' diye yazmamak için. Dile kolay 20 yıldan fazla bu tadı beynime kodlanmış bu isimle bildim. 
Babamın en sevdiği çorbaymış, yıllar önce annem de çok güzel yapardı, ve fakat yıllarca nasıl yapıldığını bilmediğim için ömrüm bu tadı özlemle geçti. Nihayet bu tarifle çocukluğuma dönüp hasret giderebiliyorum.

Karadeniz Yöresine ait olan karalahana çorbası, yemek kııvamında bir çorbadır ve içi dolu dolu olur. Ayrıca tarifte pirinç var  ama biz pirinç yerine ''yarma'' dediğimız iri çekilmiş beyaz mısır kullanırız. Siz yarma bulamazsanız eğer onun yerine pirinç de koyabilirsiniz. Beyaz kuru fasulye yerine de barbunya fasulyeyi tercih ediyorum.


Eskilerde bu çorbaya iç yağ ve büyükçe bir parça kemik atılırmış. Şimdi ise et suyu, tavuk suyu veya bulyonu ile yapabilirisiniz.

Öncelikle Karalahananın kartlaşmamış olmaması önemli, pazarda taze mini yapraklı olan demetleri alın mutlaka. Yaprakların sert olması durumunda kolay pişmeyecektir. Önceden haşlanarak yada tuzla ovulup yıkandıktan sonra doğranıp yapılabilir. Ama ben taze yaprak almaya dikkat ederek, direkt pişirmeyi tercih ediyorum.

Sadece Karadenizde büyüyüp bu tada alışkın olanların anlayacağı bir şey de çorbanın yanında yenilen onun lezzetini tamamlayan ''Mısır Ekmeği' dir. İnce çekilmiş mısır unudan yapılan mısır ekmeği bildiğiniz pofidik emeklerden değil. Hem cismen hem de tat olarak pek çok kişiye sert gelebilir ama bununla büyüdüyseniz söylenecek söz yok. 
Ben de mısır ekmeğini özellikle pancar çorbası ile yemeyi seviyorum. Tarifini gelecek sefer vereyim. 
Gelelim Karalahana çorbamıza;

MALZEMELER:
  • 1 demet karalahana 
  • 2 adet kuru soğan
  • 1 su bardağı haşlanmış barbunya ya da kuru fasulye
  • Yarım su bardağı haşlanmış yarma* ya da pirinç
  • 1 yemek kaşığı tereyağı 
  • 1 yemek kaşığı zeytinyağı
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 1 yemek kaşığı mısır unu
  • 1 tatlı kaşığı pulbiber 
  • 1 tatlı kaşığı toz kırmızıbiber
  • Tuz-karabiber
  • 5-6 bardak et ya da tavuk suyu ( yoksa bulyon kullanabilirsiniz)

YAPILIŞI:
Kuru fasulyeyi bir gece önceden ıslayıp haşlamaya vaktiniz yoksa, marketlerde satılan hazır haşlanmış barbunya ya da kuru fasulye konservelerinden alın. Ben barbunya fasulyeyi daha çok seviyorum ve onu kullanıyorum.
Karalahanaları güzelce tek tek yıkayın. Bacak kısımlarının sert uçlarını kesin ve lahana yapraklarını ince incedoğrayın.
Bir tencerede zeytinyağı ve tereyağını eriterek doğradığınız soğanları kavurun. Salçayı ekleyip kavurmaya devam edin.
Lahanaları ilave edin ve güzelce karıştırarak biraz yumuşatın. Sonra haşlanmış barbunya ve haşlanmış yarmayı (yarma yerine pirinci haşlamadan koyabilirsiniz) ve sıcak et suyunu ekleyin. Hazır suyunuz yoksa çok sağlıklı bulmasamda 2 tane bulyon kullanmanızı öneririm. Böylelikle lezzeti artacaktır.

Son olarak baharatları ve tuzunu ekleyin ve kaynattıktan sonra kısık ateşte karalahanalar yumuşayana dek pişirin.
Mısır ununu ılık suda biraz seyreltin ve azar azar çorbaya ilave edin. Biraz daha pişirip sıcak olarak yanında mısır ekmeği ile yiyin.
Afiyet olsun.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder